Sumbangan Islam Dalam Bidang Sains Dan Teknologi
Salah satu sumbangan Islam yang sangat besar bagi dunia moden sekarang, adalah mewariskan sejumlah teori tentang alam semesta dan cara-cara mengaplikasikan pengetahuan tentangnya. Sarjana-sarjana Muslim pada sekitar abad 9 - 13 M telah banyak memberi contoh dan mengujicobakan hubungan ilmu pengetahuan (sains) dengan cara permohonan (teknologi).
Mereka bukan hanya disokong oleh pengetahuan dan pengalaman beliau, tetapi juga anugerah yang melimpah dengan mendapat kemudahan dari kerajaan, terutama pada masa-masa kejayaan Abbasiyah di Baghdad. Sebelum melahirkan teknologi, pembangunan sains lebih dahulu mereka peroleh, bukan hanya dari hasil-hasil penemuan mereka sendiri, tetapi juga mereka peroleh dari pelbagai sumber yang berasal bukan hanya dari dalam doktrin Islam saja.Kebanyakan pengetahuan tentang hukum-hukum alam, ilmu ukur dan matematik , fizik dan geometrika sampai ilmu gaya dan berat mengenai macam-macam benda, mereka peroleh dari warisan Yunani, Parsi, India dan Mesir. Pengetahuan sains ini mereka kuasai terlebih dahulu sebelum mengembangkan teknologi. Kerana ilmu-ilmu tersebut adalah sebagai dasar-dasar bagi pembangunan teknologi.
Beberapa contoh sains dan teknologi Islam, yang berkait rapat dengan warisan Hellenisme Yunani adalah falsafah, astronomi, fizik, geometrika, kimia, perlombongan, matematik, perubatan, pertanian dan lain sebagainya. Dalam bidang matematik sumbangan Islam telah mengenalkan sistem bilangan India, dengan mengenalkan bilangan baru sifar (0) dengan sebuah titik (.). Hal ini telah memudahkan bagi proses pengiraan seterusnya, sekalipun dengan jumlah kelipatan yang sangat panjang. Penulis bilangan pertama adalah Muhammad bin Musa al-Khawarizmi (w.875), selanjutnya Abul Hasan al-Uqdisy (w.953), Umar Khayyam (w.1131). Sedangkan dalam bidang astronomi pengaruh Babilonia dan India sangat terasa, lebih-lebih lagi sejak diterjemahkan risalah India, Siddhanta ilmu perbintangan para raja sejak tahun 711M di Baghdad. Abu Ma'syar al-Falaky al-Balkhy merupakan salah satu tokoh yang paling terkenal dalam membuat ramalan-ramalan perbintangan, karyanya, Kitab al-Uluf
Adapun dalam bidang fizik yang paling menonjol adalah mengenai teori optic yang dibangunkan oleh Ibn al-Haitham dalam karyanya "Kitab al-Manadzir", al-Khaziny (w. 1040 M) juga mencatatkan tentang gaya grafitasi tertentu dalam karyanya "Kitab Mizan al-Hikmah "Perubatan dalam Islam mereka dapatkan banyak dari Parsi, Mesopotamia, India dan lain-lain. Muhammad Ibn Zakaria Ar-Razi (865-925 M) telah menggunakan alat-alat khas untuk melakukan proses-proses yang lazim dilakukan oleh ahli kimia, misalnya penyulingan, penghabluran, kalsinasi, dan sebagainya.
Di dunia Barat, Ar-Razi juga dikenali sebagai ahli di bidang ilmu perubatan, sama halnya dengan Ibnu Sina, sehingga gambaran kedua saintis Muslim ini dapat menghiasi Fakulti Perubatan Universiti Paris. Ia juga dianggap sebagai orang yang mencari benang fontanel (yang dipakai dalam ilmu bedah). Buku-bukunya yang beredar di Barat lebih popular dengan nama "Razès".
Ibnu Sina selain dikenal sebagai seorang ahli falsafah, dikenali juga sebagai ilmuwan dalam bidang perubatan. Karya ilmiahnya di Barat dikenal dengan istilah Canun, menjadi buku teks standard ilmu perubatan di pelbagai universiti baik di dunia Islam atau di dunia Barat (Non Islam). Di Barat, ia lebih dikenali sebagai ahli politik dan doktor. Ilmu politik sudah diperkenalkan oleh ayahnya sejak ia masih kecil, sedangkan ilmu perubatan ia pelajari hanya dalam tempoh 18 bulan, kemudian ia perdalam sendiri secara otodidak. Di antara karya-karyanya yang popular adalah; Al-Syifa ', Al-Hikmah Al-Masyriqiyah, Al-Qanun (Canun of Medicine).
Ibn Khaldun nama lengkapnya Waliyuddin Abdurrahman ibn Khaldun Al-Hamdhami dari Tunisia. Dia dikenal sebagai ilmuwan Muslim dalam bidang sosiologi, sejarah, dan falsafah. Dunia Barat mengakuinya sebagai perintis ilmu dan pakar di bidang sosiologi modern.Bukunya yang berjudul "Muqaddimah", merupakan sebahagian daripada karyanya yang terbesar.
Masih banyak penemu dan pakar di bidang sains dan teknologi yang hidup di dunia Islam, walaupun dalam sejarahnya mengalami tarik menarik dengan para ilmuwan Barat, baik yang hidup sebelumnya, semasanya, ataupun sesudahnya.
Walaupun demikian, sesungguhnya setiap individu muslim dituntut, bahkan diwajibkan untuk memahami dan menjelaskan kebenaran yang terkandung dalam al-Quran, baik dalam kenyataan mahupun penafian yang terdapat dalam ayat-ayat al-Quran yang sistematik, holistik, dan integralistik. Hal ini bertujuan antara lain untuk menyatakan bahawa disamping sebagai kitab suci, Al-Quran juga sumber segala ilmu, termasuk sains dan teknologi.
Untuk melakukan hal itu tentu diperlukan suatu proses pemahaman dan penjelasan secara ilmiah yang kilas baliknya akan berpengaruh terhadap proses trasformasi budaya dalam Islam.
No comments:
Post a Comment